b%201_EXTRA.avif)
Van dorpsschool tot ontdekkingstocht – mijn avontuur als schoolversterker
Mijn wereldavontuur bij Ambion begon in 2018, toen ik net was afgestudeerd van de Pabo. Ik startte meteen met een klus van zes weken, drie dagen per week, in een pittige groep 5/6. Spannend, maar ook zó leuk en leerzaam. Na de zomervakantie kon ik op dezelfde school verder in groep 3/4. Ook weer drie dagen in de week. Wat begon als een opdracht van een halfjaar, werd uiteindelijk mijn eerste volledige schooljaar met een eigen groep.
Het was een school met veel zorgkinderen, dus in het begin vond ik het best spannend. Ik kwam situaties tegen waar op de Pabo nauwelijks over gesproken werd. Soms wist ik echt niet goed wat ik moest doen. Gelukkig had ik collega’s die altijd klaarstonden – die tijd voor me maakten, me meenamen in hun aanpak en me vertrouwen gaven.
Naast mijn vaste dagen op die school werkte ik als schoolversterker ook één dag per week op andere Ambion-scholen. Daardoor kreeg ik de kans om veel verschillende scholen, teams en kinderen te leren kennen. Het was een soort ontdekkingsreis: ik merkte wat goed bij me paste, wat minder, en wat ik nog wilde leren. Iedere school is anders en biedt iets unieks – dat neem je allemaal mee in je rugzak. Natuurlijk zijn er ook scholen of klassen waar je je minder op je plek voelt. Maar ik heb ervaren dat er binnen het schoolversterkersnetwerk ruimte is om je wensen en ambities uit te spreken. Je mag aangeven wat je zoekt, wat je leuk vindt, waar je energie van krijgt.
Na vier jaar op een vaste school te hebben gewerkt, keerde ik in januari 2024 terug als schoolversterker. Dat voelde weer even nieuw: hoe werkt dat ook alweer, invallen? Gelukkig had ik in de loop der jaren een map opgebouwd met leuke lesideeën voor als er even geen programma lag. Al op dag één merkte ik dat veel gewoon klaarstond – en opnieuw voelde ik die steun van collega’s. Je staat er nooit alleen voor.
Soms stond ik op drie verschillende scholen in één week. En toen kwam dat ene telefoontje: of ik voor zes weken een klas wilde overnemen op de grootste school van Ambion. Mijn eerste reactie? Oei, dat is wel wat anders dan de kleine dorpsschooltjes waar ik gewend was te werken. Maar ik besloot het te proberen. Zes weken is te overzien, dacht ik. En als het niets is, heb ik het in elk geval geprobeerd. Maar het werd méér dan zes weken. Uiteindelijk bleef ik vijf maanden – en ik vond het geweldig. Een groot team, een homogene groep, de samenwerking met collega’s in dezelfde jaargroep… ik ontdekte een hele nieuwe kant van mezelf. Iets waarvan ik vooraf dacht dat het niet bij me zou passen, bleek juist ontzettend goed te werken.
En misschien is dat wel het mooiste van schoolversterker zijn: je komt op plekken waar je jezelf blijft verrassen. Je ontdekt nieuwe kanten van het onderwijs – én van jezelf.
verhalen